Tajemství jojo efektu prozrazeno!

24. ledna 2013 v 21:11 | Veronika Srncová |  Zdraví



Tajemství jojo efektu prozrazeno!

24.1.2013



Hubnutí se zastavilo
Bojuješ s jojo efektem? Stačí odhalit jeho pravou příčinu a snadno na něj vyzraješ.
Podařilo se ti někdy pár kilo přibrat, ale neradovala ses dlouho, protože nejenže se pracně shozená kila brzy vrátila, ale dokonce se rafička na váze posunula výš, než jsi měla původně? Říká se tomu jojo efekt a je to znak nevhodného způsobu hubnutí.

Cest k němu je mnoho, ale mají jedno společné - jsi přesvědčena, že své hubnutí máš pod kontrolou, ale to je bohužel jen mýtus, kterým obelháváš samu sebe. Vždy se ti do tvého skvěle nastaveného hubnoucího plánu přimíchají slabá vůle, nečekaná lákadla (oslava narozenin, romantické rande v restauraci, tvá oblíbená svíčková od babičky apod.), případně výkyvy emocí a nálad, díky kterým z krásně nalinkovaného hubnoucího plánu dost zásadně uhneš.

Dala sis i ty novoroční předsevzetí, že konečně zhubneš? Právě teď jsi jistě ještě plná elánu a optimismu. Jenže jakmile se po pár týdnech tvrdého odříkání a mučení v tělocvičně nedostaví viditelné výsledky (jakože se nedostaví, protože reálně zhubneš za měsíc zdravě maximálně pět kilo, což na každém není hned vidět), elán pomalu upadá.
Obezita

A pak tě tvé hubnutí začne otravovat. Chybí ti dobroty, kterých ses musela vzdát, štve tě pocení v posilovně, přejedla ses dietních blafů, které tvé chuťové pohárky nedokážou uspokojit. Celá tvá cesta k vysněné postavě se obalí do negativního hávu a už z principu tě štve.

Jakmile se optimismus a pozitivní nadšení změní v negativní postoj, zlost a nespokojenost, s hubnoucími snahami je zpravidla konec. A neúspěch hned v druhém kroku zajíš, takže výsledek je horší, než lepší.

Jak na to lépe

Problém je ale v tom, že jsi pro svou hubnoucí snahu nezvolila tu správnou cestu. Vyměnit oblíbené jídlo za nechutné blafy, to se přeci nedá vydržet dlouho. Stejně jako nutit se do cvičení, když tě nebaví. Chce to jen trochu upravit své návyky v jídle i v pohybu, ne je otočit vzhůru nohama.
Přejídání

Miluješ smažené a sladké? Nedokážeš si představit ráno bez pečiva pokrytého vrstvou cukru? Nemusíš. Jen je třeba trochu ubrat. Ano, dej si oblíbené slazené müsli s ovocem a mlékem, ale nasyp si jen poloviční množství a zbytek nahraď ovesnými vločkami, které nejsou ani pražené, ani slazené. Dodáš tak tělu mnohem méně tuků a cukrů a díky obsahu vlákniny se na dlouho zasytíš. A chuťový výsledek nebude nijak zásadně odlišný.

Stejně tak oblíbený hamburger s velkou porcí hranolků příště trochu odlehči. Místo velkých hranolků si dej malé, nebo si je nedávej vůbec a objednej si salát. A večer u telky? Kdo říká, že musíš spořádat mísu popcornu? Dej ji na stůl, ať si můžou vzít všichni. Nebo si nakrájej okurku a namáčej ji do tvarohového dipu, to je lahůdka. Uvidíš, že objevíš nové pochoutky, které vůbec nejsou hnusné, ale přitom tvému hubnutí nebudou stát v cestě.

Totéž platí i pro cvičení. Nebaví tě přeplněné posilovny? Jdi na zumbu nebo spinning. Otravuje tě jakékoli organizované cvičení? Můžeš běhat, plavat, bruslit, nebo si dopřát každý den pořádnou procházku, protože i to se počítá.

Zkus přidávat klidně pomalu. Místo výtahu choď do schodů pěšky. Když chceš mluvit s kamarádkou z vedlejší třídy, dojdi za ní, místo abys jí napsala na chatu. Každý krok navíc se počítá.
Důležité je, najít si jídlo, které je součástí zdravé a dietní životosprávy, ale zároveň ti chutná. A také pohyb, při kterém spaluješ a formuješ postavu, ale je pro tebe i zábavný. Jen tak tě jojo efekt nedostihne. Když totiž najedeš na "dietní" režim, který tě nebude omezovat a otravovat, není důvod, abys s ním za týden či měsíc měla skončit. Stane se tvým novým životním stylem a v něm nemá nadváha a mizerná fyzička šanci.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama